Monday, September 10, 2012

Oreo Cheese Cake versi unbake




Selamat petang semua..
hepi monday blues..
kihkihkih... teringat je mase kije dulu.. asal hr senin jerk.. tersangatlah bosan..
monday blues org kate...
kihkihkih...
kat sini aku nk share resepi best dan mudah..
lupe dapat dr mane resepi nie... asyik copy paste jerk.. 
ade mase bace semula and "try and error"...
alhamdulilah menjadi oreo cheese cake aku...
sebelum nie buat masuk oven dengan kaedah steam bake..
pastu kena tutup dengan aluminium foil untuk mengelakkn kuning bahagian atas cake..
kali nie tak payah nak susah2... 
buat aduan pastue masuk je dlm peti sejuk 4-5 jam dah boleh makan..
sesuai untuk sesiape yg tak ade oven tp teringin nak buat cake... 
try lah..
rasenyer lagi sedap lak tue..
same mcm secret recipe punye...
adeh meleleh air liur aku nie.. 
dah habis lak tue dlm fridge.. 
separuh asben bawak g kerja.. 
separuh lagi aku bedal sensorang...
rasenyer kalau nak tuko oreo ngan filling blueberry pun sedap kot..
ade mase nak try lah..
nak buat pun tak susah mane.. kejap je dah siap..
raisha tengah syok tengok pororo.. eh tau2 pororo lum habis cake pun dah siap..
mudah sekali..


Kek Cheese Oreo (unbake)

Dasar Kek
200gm biskut oreo(buang krimnye)
80gm butter cair (kalau butter tue keras lagi cairkan je seminit dekat microvawe)

*campurkan butter & biskut yg telah dihancurkan, (lau aku blender kering je senang)

tekan dlm loyang, ratakan & buh dlm peti ais selama 20 minit.

Bahan Kek
250 cream cheese (aku guna brand PHILADELPHIA)
200gm non dairy whiping krim (yang nie aku guna brand Rich's)
1 sudu kecil lemon jus (x letak pun xpe)
1 1/2 sudu besar gelatin + 100ml air panas
60gm gula halus (derhaka sikit sbb guna gula biase. gula halus telah kehabisan sbb buat PAVLOVA)
biskut oreo 1 paket..hancurkan 3 suku..buang krimnye..
yg lebih leh wat deco2..

Cara-caranya:-

1.Putarkan whipping krim hingga jadi krim..ketepikan (sesiape yg tak tahu nak guna atau first time nak guna whipping cream nie leh rujuk SINI. make sure yang non dairy ok..)
2.Putarkan cheese, gula hingga kembang, masukkan gelatin, lemon jus putar sebati..
3.Campurkan whipping krim, kaup balik perlahan2..dan campurkan oreo hancur td, boh dlm loyang yg ade dasar kek td..dan sejukkan dlm peti ais selama 4 jam...

4.Leh deco ikut suka hati kamu lah.. (aku tak deco pun... masuk mulut.. ngap.. tahu-tahu habis dah..)




nie lah hasilnyer
gebu je kan... almaklum ler..
guna whipping cream..

# one more tips
untuk hasil pemotongan yg chantek dan licin..
rendam pisau dengan air panas sebelum potong cake tersebut...


peace !
tp tak jadi ler peace kamu raisha..


ok... cekidaout... 
bye...

2 comments :

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !