Monday, April 21, 2014

Petua Mengurangkan Demam Kuning Baby (Jaundice)

Petua Mengurangkan Demam Kuning Baby (Jaundice)




Demam kuning mmg kebanyakan bayi yang baru lahir akan mengalaminya. Cuma serius atau tidak keadaan mereka perlu dipantau selalu oleh ibubapa. Saya memperolehi petua ini semasa meng'google', mencari ilmu apa saja yg sy rasa berguna. Kat sini sy copy petua2 tersebut utk rujukan sesiapa yg mencari dan rujukan sy juga di masa akan dtg...

Petua 1:  petua menambah susu, dan khasiat susu ibu

Berikan susu ibu sebanyak mungkin. Susukan baby 2 jam sekali. Memang kena kejutkan dia untuk menyusu. Khasiat susu ibu sebenarnya mampu mempercepatkan jaundice sembuh dengan cepat. Pemakanan ibu sewaktu menyusukan bayi adalah penting agar susu yang dihasilkan lebih berkhasiat untuk kedua-dua ibu dan anak.

Petua 2:

1. Ambil secekak serai sekali dengan akar dan daunnya.
2.Bersihkan tapi jangan di buang akar serai tadi.
3.Rebus dengan sebaldi air ( lebih kurang )

Amalkan memandikan bayi selama 3 hari berturut-turut dan jangan di bilas air mandian tadi.

Petua 3:

Ambil beberapa sengkuang cina dan di parut untuk di ambil airnya.Beri minum bayi anda satu sudu kecil setiap pagi sehingga penyakit kuningnya hilang.

Petua 4:

Ambil setengah biji halwa kundur dan di campur dengan air suam kosong. Minum sebanyak 2 kali sehari sehingga sembuh.

Petua 5:

Ambil beberapa batang pokok dukung anak dan di rebus.Mandikan bayi anda dengan air rebusan ini bila air agak suam sebanyak 2 kali sehari selama beberapa hari sehingga penyakit kuning hilang.

Credit :  Ida Shahida

No comments :

Post a Comment

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !