Tuesday, April 14, 2009

aku di MMHE


MMHE
Malaysia Marine & Heavy Engineering Sdn. Bhd.

Di sinilah tempat aku bekerja… dan disinilah tempat aku mencari rezki….
15 jun 2007 (Jumaat) aku start kije… under agency CTN Megah.... sampai lah skunk… Mula2 aku wat pojek fpso kikeh…. Pergh..dia punyer azab, Tuhan sajer yang tahu... erm biasalah perabihkan kije org... cuci taek org kan...Nak tak nak aku kena wat gek... erm.. dah lah mula2 masuk.. aku memg zero bab kije... nothing.. x tau pape pasal kije kat yard nie… Tapi kak Nurul, kak jaa, en halim and pak jumi lah banyak membantu.. semua diorg yang ajo...tapi memg menduga kesabaran lah... dengan 360 fail aku kena wat.. pergh... bayangkanlah baper bnyk kotak aku kena wat... dan terpaksa dibantu oleh kak fida ngan bang jeff dpd marine dept....

lepas dpd pojek tue, pojek angel lak aku kena wat... erm.. nie pun lebih kurg sama gek... perabih kan kije org... aku replace 2 org akak nie (k.jaa & k.eza) diorg loadout.. hehhehe (bersalin)...ngam2 diorg bersalin, final doc pun bermula... argh. Tension…. Ape nak wat kan.. cari rezeki punyer pasal… ape lagi… balun ot lah kan... ermm pojek nie pun turut dibantu sub con wijaya… iaitu eika, man, faizul dan len2… x lupa gek sahril, pak hashim, bang bob.. tapi diorg jap jek.. sebab lepas tue diorg jump pojek B11K-A topsides.. dan ader yang masuk pojek MCR-A (Tukmenistan) … waktu pojek angel x lah banyak sgt ... dlm 150 fail kot.. aku pun x ingat sgt lah…. Tapi ape2 hal aku terus jek tanyer bos… hehhehe.. senang berurusan ngan bos… en nazmi lah banyak membantu…

belum ciap lagi pojek nie aku dpat pojek baru lak… pojek B11K-A Substructure.. erm.. x menang tangan aku sorg nak wat… dengan layan kerenah client lagi.. dah lah mat salih cerewet...uih.... dengan pojek b11k-a Sub baru nak start lagi... erm.. sabar jelah.. rase cm nak benti jek… tapi mengenangkan nasib, bukan senang nak dpt kije cni.. org laen berebut2 nak masuk cni... yang penting kita sabar jelah dengan dugaan yang dtg....

dlm pada tue agency aku nie (CTN Megah) Wat hal... dia x masukan ePF aku... aku ngan kak sara pe lagi... marah lah kan.. pastu kitorg wat keputusan tuko agency... bos kitorg pun bagi.. tapi mau 2 3 kali masuk bilik en said kapor tue.... punyelah susah nak tuko agency.. cot cet cot cet... dapat lah aku tuko masuk petronic... anak syarikat petronas punyer...

kemudian dtg lah budak baru untuk assit aku.. namayer kak syimah.. berasal dpd kg pasir puteh... tapi malangnyer dia kat cni seminggu jek.. coz dia dpt tawaran gov... sape yang tak mau g gov.. kalo aku pun mau..

lepas tue ader lagi org baru…...Erm.. dulu dia dak pmt Pc4 pojek... dia kena tuko dept sebab akak dia satu pojek ngan dia... pihak atasan suh transfer dia... dan skunk nie dia menjadi kawan aku... dia byk membantu aku wat summary pojek B11k-A Sub....Norashikin Gimin namanyer... Amik org baru sebab akak2 yang bersalin tue x masuk lagi kat dept nie.. kak jaa dah transfer kat pmt.. kak eza dah pindah g teluk ramunia... erm...

shikin baru dlm qaqc dept nie... biasalah org baru kan... aku tolong ajo dia ckit.... erm.. walopun ader salah ckit2 tapi sekurang kurangnyer kije aku x lah terbeban sgt... maner nak layan final doc.. maner nak layan summary.. maner nak layan b11k-A... lepas tue settle final doc angel… erm tue pun ader lagi yang outstanding lagi… ntah aper lagi ntah yang client x puas hati lagi tue… setelah selesai semuanyer barulah aku bleh consentrate ngan summary.. shikin wat structure aku wat piping and procedure and transmittal, drawing and laen2 lagi…erm… kini tibe mase nyer plak wat final doc tuk b11k-A Sub…. Aku nie memg ditakdir kan wat final doc jelah.. muka aku jek yang wat… nak wat cm ner kan…adat bekerja….

Sekali lagi aku kena wat final doc dibantu ckit oleh cikin.. sebab dia pun agak bz … yelah baru lepas kahwin.. and then pregnant lak tue… pastue kitorg dpt pojek baru plak tue.. x bis satu, datg yang satu…. Sampai bila2 pun kije x bis… kitorg dpt pojek tangga barat central processing – A (TBCP-A Jacket)…. Kali nie punyer final doc agak mudah ckit lah.. document pun x banyak... one more... sebab dapat client yang ok dan sekepala ngan kitorg.. hehehee… pastue client yang audit final doc pun bekas pekerja mmhe gek dulu… tue yang bleh discus lagi… hehehhe… kali nie en nazmi pun membantu lagi sebab engineer kitorg nie pergi haji… em nak wat cm ner kan… terpakse lah en . nazmi take over…

erm…hari khamis nie semua fail2 ngan cd kitorg kena antar p lutong…. Semua nyer dah ciap packing dah… dan ber mula lah pojek seterusnyer… pojek kali nie x banyak kije sgt.. sebab shikin yang kena transfer ke cabin itu hari.... erm berpisah lah kitorg.. bosan x der dia...… dia wat summary, aku wat procedure, drawing, its, ncr & qan, and document2 laen… membantu qa /qc engineer kitorg…

hingga saat nie, tulah tugas2 aku di mmhe… mayb next time kena membantu pojek B11k-a Topsides kot.. tapi x sure.. sebab itu hari en,nazmi cume ckp2 angin jek… tapi x tau lah kalo angin dia tue betul.. kalo betul aku x kisah… aku sudi membantu… bantu membantu amalan kita… hahahahha….ahaks...





3 comments :

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !