Sunday, December 16, 2012

Manusia oh Manusia

Salam 1 Malaysia semua...

ntah mood ape ntah tetibe cm tak de mood lak...
corat coret petang hari..
sedikit kecewa ngan segelintir sahabat2 yg ku kenali...
iya.. ini adelah 100% luahan dr hati..
terpulang pada siape yg terasa harap mohon maaf terlebih dahulu...
en3 nie bukan untuk mencari musuh... tp ini sekadar peringatan bersama
ini jugak untuk muhasabah diri aku jugak untuk menjadi insan yg lebih baik
In Sha Allah.. amin..

ini kisah aku yg pernah aku publish pasal en3 sejarah hitam aku ritu...
iya aku sudah pun draft post tersebut...
pada mula nye memg nak diabadikan disini
bukan untuk meraih simpati..
tp nak kan kata-kata semangat rakan-rakan serta doa kalian
disaat kita jatuh memg2 memerlukan dorongan... 
aku tak pernah alami ujian seberat begini.. memg sangat-sangat down..
sgt-sgt buntu.. kecewa apetah lagi..

 sebenarnyer nak post tue pun 50-50
sebb melibatkan orang lain
orang lain tue pun orang yg paling aku sayang..
seburuk mane dia.. tetap bapa kepada anak-anak aku..
lagipun masih dlm trauma lagi.. sbb tue tak boleh nak pikir secara rasional..
aku tak terfikir langsung mulut-mulut manusia diluar sana..
sbb aku "terlupa"
mulut manusia memg tak boleh ditutup macam mulut tempayan kan...
aku tak salahkan mereka juga..
salah aku juga.. 
sudah di publish.. 
so, terbuka untuk orang bace kan...
 inilah akibatnye bila asyik bersangka baik..
tp aku lupe nak pikir mulut org...
silap aku jugak...
sekurang-kurangnyer kejadian sebegini sgt2 mematangkan aku untuk menjadi insan yang lebih baik
lebih berhati-hati bila menulis dan bercakap..



bila tengok view count 131 pembaca...
padahal follower baru je 94 orang..

 ini lah manusia.. bila perkara yg buruk memg cepat benar tersebar kan..
iya.. itulah lumrah kehidupan kita sebagai manusia
tak boleh disangkal lagi..
mesti ade juga yg ckp-ckp blakang... 
bukan nak buruk sangka.. tp itu pasti ada...
walau ape pun... aku redha...
aku sentiase doakan yg terbaik untuk mereka..
orang kate musuh jgn dicari kan..

bila difikirkan semula...
sebb tue retis-retis diluar cna lau ade kontroversi cepat betul tersebar kan..
tak leh salahkan blogger jugak.. nati kita tak tahu perkembangan jugak kan..
hehehe...
tapi biarlah berpada-pada..

tp tulah.. harap yg baik dijadikan teladan..
yg buruk dijadikan sempadan..

aku sgt-sgt kecewa bila perkara sebegini begitu cepat tersebar..
sure lah kawan2 aku jugak kan... 
tp bila aku publish aku ngandung anak 2nd dulu tak tersebar lah plak..
tak de plak orang wish tahniah ke ape kan.. lau ade pun sorang dua je..
publish gmbo anak kat fb baru lah nak ucap tahniah ke pe.. 
baru lah nak tanye eh bila mase ngandung?
tp bila benda buruk cm nie... oh tetibe diri ini macam retis plak...
terima kasih jugak yg sudi jadi pendengar setia..
terima kasih jugak yg ikhlas memberi kate-kate semangat dan doa.. terutamanyer my bestie and kawan blogger.. walo tak kenal rapat.. cukuplah sekadar doa dan kate semangat yg mengiringi... 
aku sedar.. aku belum cukup dewasa untuk menempuh ujian sebegini..
memg sangat-sangat memerlukan pandangan orang...

ok.. itu saje..
malas dah nak pikir benda remeh temeh nie..
istighfar lagi dpt pahala 
In Sha Allah...
semoga segala urusan berjalan lancar..
amin..

 

 anak Palestin...
siapa mahu?
hehehe..
lain sungguh raisha pakai tudung..
semoga menjadi anak solehah....
In Sha Allah.. amin



23 comments :

  1. biasala awak, manusia ni..yang buruk, gosip mmg cepat je nak tahu...

    sabar ajelah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue... masih belajar untuk lebih lebih lebih bersabar..

      Delete
  2. Ayu..skrg ni banyak kan sabar je.. tak perlu dengar kata2 org yg boleh 'down' kan Ayu... ambil yg positif je..
    kuat kan semangat demi anak2...comell raisha pkai tudung..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak.... betul tue... biarlah org nak kate apekan.. yg penting tak menyusahkn mereka... belajar lebih bersabar... semoga ade sinar baru...

      Delete
  3. Tabah ayu...igt, setiap yg tjadi ni ada hikmahnya...tuhan xkan duga kita jika dia tau kita x kuat hadapinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Sha Allah kak.. mudah2an semoga segalan urusan dipermudahkan....

      Delete
  4. sedih sy membacanya..& sy amat memahami keadaan awk.. ye la..disaat awk terjatuh ni.. sy tahu amat2 perit u bangun & melangkah..semestinya kata2 semangat & doa drp sahabat sedikit sbyk mjadi penawar kan...

    inilah lumrah..bila perkara camni..ramai je y nak ambik tahu... apa2 pon..awk byk2 lah bersabar..hatimanusia x sama.. sbab bukan smua merasai kesengsaraan awk.. andai mrk merasainya..bru mrk tahu.betapa perit nya...

    sampai sy sndiri pon , lps bca entri awk aritu & tahu keadaan awk xleh tdo..sbb sy xdpt bygkn jk ianya belaku pd saya.. sy hrp awk redha..sbb ni smua ujian buat awk..pasti adalah bhagian awk dimasa depan... adakalanya dia tarik sesuatu dlm kehidupan sbb nk bg sesuatu y lbh beharga.. sy harap awk trs berusaha utk mcari sesuatu y bharga tu..kita xtau apa..tp suatu hari nanti..mesti awk akan perolehinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sahabat.. In Sha Allah... betul tue.. entri nie pun bukn lah nak cari siape yg salah.. dan menuduh org... tp untuk memperingtkan dan memperbaiki diri mereka dan diri kita sendiri kan... kate2 semangat & doa memg lah sgt2 diperlukan... pd awalnyer memg susah nk terima.. tp syukur alhamdulilah.. semkin lame semkin tenang bila ingt Allah... pasti ade sinar baru.. In Sha Allah.. amin..

      Delete
  5. Bertabahlah ayu... orang yg membca takkan tahu bebanan sebenar org yang menanggung.. apalagi perkara mcm ni, suka sgt la orang nak mencanang2.. lumrah.. apapun anggap je stp kali org mengata, kita akan mendpt pahala.. sabarlah ye..

    bertabahlah demi anak2x comel tu..

    tcare~

    ReplyDelete
  6. Sebagaimana komen akak sebelum juga jujur kakak mengharap masih ada rasa kasih antara ayu dan bekas suami. Kalau ada jalan penyelesaian utk bersatu semula alangkah baiknya. Cari jalan demi kebahagiaan rumahtangga yg dibina sebelum ini. Moga diberi kekuatan dan cahaya baik di penghujungnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq kak...jujur sekali ayu masih syg dan cintakan dia kak.... tp myb dia masih marah lagi dgn ayu.... hanye mampu berdoa...

      Delete
  7. Sabar banyak2.. dalam keadaan ayu ni lebih baik jangan pikir sangat apa org cakap kat belakang... ayu berhak utk hidup gembira & bahagia...dlm keadaan apa sekalipun... cuma perlukan kekuatan diri aje... so kalau pikir apa org cakap, ayu akan lemah.... kekadang waktu macam ni la baru kita nampak sape kawan kita yg sebenar... :-)

    ReplyDelete
  8. tu la ayu...pepatah pun dah ade mengatakan ...rambut same hitam tapi hati?....mmg ade jek yg busuk hati...dengki mendengki....sabar key....doa2 moga kite semua terhindar dari masuk golongan sebegini...moga hati kite dijaga dan dibekati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan.. betul tue.... tq so much ya... In Sha Allah...

      Delete
  9. Ayu, orang yg tak pernah alami takkan rasa apa yg kita rasa. Dorang hanya tahu menuding jari. Kekadang kita tak sedar apa yg kita buat disebabkan terlalu tertekan. Banyakkan bersabar..istikharah. Mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Pedulikan mulut² org yg mengata. Think positive & kuatkan semangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue... plak tue bila kita tak dpt nak luah ngan sesiape lagi lah bertmbh tekanan...

      Delete
  10. harap2 allah tunjukkan kebenara, siapa kawan n siapa lawan kan..... walau kita x pernah berjumpa tapi masz tetap support ayu as a blogfriend.....
    hikhik sweet lah anak palestin tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq masz.... anak palestin tue lah yg kuatkn smgt ayu..

      Delete
  11. perkara biasa dik,,
    yang buruk hebat tercanang
    yang baik... seolah terbuang..

    yang penting, awak tahu apa yg relevan yg perlu di lakukan..
    kita tak mampu nak puaskan hati semua orang.

    berkata tanpa merasai, boleh lah..

    apepun, semoga awak lebih berhati2 ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue.... In Sha Allah jadi insan yg lebih baik...

      Delete
  12. jadikan itu sebagai pembakar semangat.

    bak mai kat ciksu, boleh:D

    ReplyDelete

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !