Sunday, February 19, 2012

Bubur Sum Sum

finaly... tadaaa...
 

berjaya jugak akhirnya... 
walopun tak sehebat masterchef, tapi ia boleh memikat hati suami..
kihkihkih.. ayat.. gila kentang.. wooot..
sebab ape?
sebab suami saya suka makn benda nie... 
buat sikit jerk.. adelah semangkuk ice-cream yg bulat tue.. tapi lepas 2-3 hari mesti licin..
wat mase nie dah kali ke-3 buat dlm mase seminggu..
dan kali ke-3 jugak licin..
aku ngan raisha dpat rase semangkuk kecik jerk..
haip.. tak bgus tau makan nie byk2.. leh kencing manis t..
hahahaha.. adekah alasan untuk tak mahu buat lagi?
lau aku wat salad ke.. puding ke.. memg aku jelah yg ngadap sensorang..
nak harap si suami, jawapnyer masuk tong sampah..


sape nak resepi? angkat bulu ketiak.. kihkih.. 
bukan susah sgt pun buat nyer.. tahun depan leh niaga depan umah.. "bubur sum sum"

sumber : Sini

tapi telah diolah sbb mlas nak wat perasa pandan tue... 
alasan senang citer tak de perasa and pewarna pandan kan senang ckp..

Sum Sum

Bahan-bahannya:
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 sudu besar tepung jagung *tak letak pun tak pe kot.. aku letak 1 sudu kecik
  • 1 sudu kecil garam
  • 5 cawan air (campuran 1 kotak santan dan air)
Cara-cara memasak:-
  1. Campurkan tepung beras, tepung jagung, air dan garam, kacau sehingga tepung larut.
  2. Masakkan diatas api yang sederhana dan sentiasa dikacau sehingga pekat and mendidih. (boleh dikacau menggunakan whisk).
  3. Letakkan kedalam bekas-bekas kecil *tak bape nak rajin, semua humban dlm 1 bekas jerk..
Sos

Bahan-bahannya:
  • 2 buku gula merah
  • 2 sudu besar gula
  • air secukupnya
  • Daun pandan
Cara-cara memasak:
  1. Masukkan kesemua bahan kedalam periuk dan masak sehingga gula larut dan ditapis.
     

No comments :

Post a Comment

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !