Wednesday, January 23, 2013

WASPADALAH TERHADAP UJIAN DUNIA

Salam semua...
Salam 1 Malaysia..
lame dah tak menjelma kan..
ade yg rindu tak?.. hehehe.. perasan susah..
dekat sebulan jugak ya tak on9 nie..
bukan ape.. 
ritu ade saudara meninggal dekat muo nie 25 dec tak silap
and mak kandung aku amik aku n anak2 bawak balik keratong pahang
saje nak tenangkan fikiran and bermesra dengan keluarga kandung..
secara tak langsung lebih mengenali 1 dgn yg lain.. alhamdulilah
kalau tak terjadi ujian nie, mesti aku tak rase begini kan..
ade hikmah setiap kejadian Allah..


WASPADALAH TERHADAP UJIAN DUNIA - sumber FB

Tak ada yang hebat
Dari Harta, gelar, pangkat, jabatan, kedudukan, kekuasaan, rupa, penampilan, popularitas dan lain-lain.

Hanya sekedar assesoris takdir Alloh sementara bagi sebagian hamba-hamba-Nya yang benar-benar jadi ujian dalam hidupnya

Kehinaan dan kemuliaan, justru terletak pada cara menyikapi ujian tersebut

Bila menjadi pentantang petenteng, sombong, ujub, dengki merasa beda, merasa lebih/spesial dibanding yang lain..merendahkan, zolim, sibuk dengan riya, pamer, dan lain-lain
Maka gagallah atas ujian topeng sementara tersebut,
Hati akan selalu resah, tak nyaman, orang lainpun tak akan nyaman dekat dengannya, perilaku menjadi rendah, buruk dan hina

Namun bila semakin tersungkur, merunduk, rendah hati, tak ada riya..tak ada kesombongan, malu… dihadapan Alloh, dan takut akan amanah ini menjadi fitnah bagi dunia akheratnya..
Lalu semakin mendekat, menghiba belaskasihan dan pertolongan-Nya..agar bisa mempertanggungjawabkannya dan agar bisa bermanfaat bagi ummat
Niscaya.. Hati akan semakin bercahaya, keindahan dan kemuliaan dirinya akan melampaui assesoris yang ada..tak hanya di dunia .. Bahkan sampai akherat kelak.

Maka Waspadalah terhadap ujian topeng ini...

Semoga kita tak terpesona dan terpedaya oleh topeng duniawi yang sangat sebentar dan pasti sirna,
Namun besar hisabnya ini..
Niat aku bukan lah nak riak dan menunjuk-nunjuk yang aku nie baik dan boleh hadapi ujian Allah nie dengan tenang.. seperti yg dimaksudkan kate-kate di atas tue..
 tp aku nie insan biase yg juga sering melakukan kesilapan.. dan aku jugak kerdil disisi Allah
tp aku mencube untuk jadi lebih baik..
kalau aku nie perfect tak jadi kan perkara sebgini..
siape yg nak bercerai berai nie..
kejadian berlaku sekelip mate
sepanjang 2 bulan nie Alhamdulilah aku dpt muhasabah diri aku
dapt mematangkan diri aku yg budak2 nie.. yang mengharapkan belai manje dr suami..
tp dibalas dengan kekerasan.. 
iya.. kejadian ni boleh dikatekan sebenarnye aku ni lebih kepada tekanan perasaan.. 
slama nie ape-ape masalah memg aku tak pernah nak bercerita dgn orang..
sbb tue lah nafsu amarah dan tekanan perasaan dah melampaui batas keimanan aku..
yang sememangnye iman aku tak lah sekuat mane.. 
jujur sekali aku nie tak de sape nak control..
tak de sape nak nasihat..
tak de sape nak bg pendapat..
sbb tue lah aku nie bertindak melulu dan lebih ikutkan emosi..
serta tak boleh nak pikir dengan betul dn rasional..
bukan nak buka aib diri sendiri..
tp untuk peringatan diri sendiri..
 jujur sekali aku katekan.. 
aku anak angkat dlm keluarga skang.. semua abg2 aku lelaki...
ade plak kakak ipar.. tp aku nie mmg jenis tak byk ckp..
pemalu pun iya.. sbb tue lah aku nie tak suke nak bercerita masalah..
even dgn kawan pun jarang sekali..
sampai sehari sebelum bercerai baru aku cite..
tp itu dah terlambat... aku dah rase tak tertanggung dah..
nie pengajaran lah untuk aku.. pasnie jgn ade pendam2 dlm hati..
memg lame2 jadi barah..
dan orang yang tak merasai boleh lah nak ckp byk kan..
tak akan same orang yg menanggung nie..

ok lah.. skang nie memg buang mase je kalau nak cari siape yg salah 
sampai bile2 tak akan habis..
sbb benda dah terjadi
skang ade lah cari jln penyelesaian..
perbaiki diri ke jalan yg diredhai..
In Sha Allah.. amin..


LIKE 1000x
seperti yg sedia maklum kan..
si dia langsung tak nak bg peluang untuk berkomunikasi dgn aku..
langsung tak bg peluang sedikit pun..
hanye sms saje yg dpt.. itu pun tak tahulah dia bace atau tak..
ritu semase aku dekat pahang, dia ade dtg muo.. 31 dec
kononnye nak jumpe anak..
tp yelah.. dah dia pun bukn nak tepun ke hape..
dtg serbu je..
tup2 aku tak de kat muo..
family aku ckp dia dtg berteman kan 2 org wanita..
diorang kate kawan sekerja..
ok lah.. sabar kan aje..
 selang 2-3 hari dia dtang pahang..
nie pun dtg mengejut..
langsung tak bgtahu aku atau emak aku..
datang pun bertemankan dua wanita jugak..
tak tahu lah wanita yg same dtg muo ritu atau wanita lain..
diorang kate kawan..
walhahualam.. nak tuduh byk2 tiada bukti kan..

 
kalau korang ade dekat situasi aku skang nie ape korang buat?
ape perasaan korang?

tp aku tak mampu nak buat ape-ape..
senyum je mampu..
tp dlm hati Allah saje yg Maha Mengetahui..

alisha tue nak kasih syg dia.. dia pegang alisha kejap terus bg kat perempuan tue..
agak2 aku nie sape ya dekat situ.. agak2 aku dgn mak aku nie tak de perasaan ke?
kenape tak boleh hormat aku.. lau tak nak hormat aku sekalipun.. tak boleh ke hormat mak aku tue..
dia amik duit nak bg aku pun dekat beg pompuan tue..
ape semua nie?
walo aku tak tahu sejauh mane kebenaranye..
tak pelah.. harap kesabaran aku nie berbalas dgn kebaikan drNya..
In Sha Allah.. amin
 



24 comments :

  1. Rindu dengan Ayu.. tertanya2 juga apa khbar dah skrg ni??
    Sabar je Ayu.. InsyaAllah semua tu Allah perhati.. Apa yg hubby Ayu buat tu bagi akak tak patut lah.. ntah lah..apa tujuan dia kan?? hanya Allah yg tau.. Ayu kuatkan semangat je..tak perlu melatah lg..serah kan semuanya pada Allah.. DIA maha adil.percaya itu..
    Akak harap Ayu tabah..teruskan hidup demi anak2 yg comel tu ya...
    cayanggggggg ayu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Sha Allah... tq kak... betul tue.. dr sini ayu belajar bersabar dn menjadi org yg lebih baik.. mudah2an sentiasa diredhai Allah..

      Delete
  2. serahkan segala penat lelah kita pd Allah..die rindu nk dgr rayuan dr kita..sama2 muhasabh diri..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue.. belajar dr kesilapan... kesilapan membawaa keinsafan..

      Delete
  3. Ya! allah ayu. rasa sakit hati jer baca dgn apa yg hubby ayu buat. Sabar yer...kuatkan semangat. Ingat anak2 yg comel tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Sha Allah ayu mampu bersabar... lau tak sabar pompuan tue dah kena parang dah gaknye kan... hehehe..

      Delete
  4. Kalau betul niat nak jumpa anak tak perlu bawa perempuan yg tolong simpan duit dlm beg dia. Jelas di sini perempuan itu ada hubungan dgn ex-hubby Ayu. Kenapa mesti bawa dia? Apa tujuan? Utk sakitkan hati Ayu?

    Moga Ayu kuat dan tabah. Ingat anak itu amanah Allah. Jagalah dia dgn penuh kasih-sayang Ayu. Percayalah Allah itu maha pengasih dan melihat apa yg terjadi ini. Doa kakak ada lelaki yg baik dan sanggup ambil Ayu dan anak-anak. Amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue kak... ayu tak kisah lagi kalau kami bercerai dah bertahun2 dia nk bawak GF atau bini lain ke hape.. tp 2 bulan pun belum kak... ayu tak tahu ape motip dia.. hati manusia kita tak bleh nak bace.. walo dia tue pernah menjadi suami ayu... hati manusia sesaat pun boleh berubah kn kak.. tak bleh ke dtg jenguk ank sorg diri atau keluarge ke.. knpe mesti perempuan?.. plak tue sebuln lebih baru ingt nk jenguk ank... itu ke namenye sayang ank? tak amik tahu langsung hal ank... tak pelah kak.. doakn yg terbaik untuk ayu dan ank2...

      Delete
  5. moga Ayu kuatkan semangat & tabah untuk melalui semua ni demi anak²..sesuatu yg berlaku itu pasti ada hikmahnye..In Shaa Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Sha Allah.. amin.. doakn yg terbaik ya untuk ayu dan anak2..

      Delete
  6. ameen, em rasanya dah x payah mengharap kut kat dia untuk kembali, cuma perlu jumpa jugak demi anak2 kan... pape pon moga ayu tabah yerk.....

    ReplyDelete
  7. Ayu..
    lame tak nampak ayu..
    Alhamdulillah semuanya okey kan...
    (^_~)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah.. nak kate ok pun belum ok 100% lah... doakan yg terbaik untuk ayu n anak2 ya..

      Delete
  8. salam ayu..semestinya lya slalu igtkan ayu..ye la blog x update..perasan kt fb pon g2..lya fikir mungkin ayu sdg selesaikan masalah..rpanya ayu ke rmh family kndung.. xpela.. semuanya ada hikmah.. secara x lgsung ayu & family kandung btmbah akrab kan..
    sungguh, jauh dilubuk hati lya terlalu sedih dgn apa ymenimpa ayu & anak2.. betul tu ayu, teruslah pndang ke depan.. apa y berlaku jd sebagai pgajaran buat kita.. smua ni berlaku mesti ada sebab.. mungkin utk membuka mata..

    ermmm.. psl perempuan tu.. klo lya y berada di tempat ayu, semestinya lya sendiri akan bfikiran -ve.. ye la, kt perempuan, lg2 dlm situasi ni, bwk perempuan y x dikenali.. lg kt sangsi.. x kisah la semua tu ayu.. lya cuma harap ayu cuba tabah & kuat utk hadapinya.. lya tahu, ianya amat sukar... tp ayu MESTI demi 2 org puteri ayu.

    andai bekas suami ayu y terbaik utk ayu, pasti Allah swt akan dekatkan & permudahkan & begitu gak sebaliknya.. semoga Allah swt membuka pintu hati bekas husband ayu. lya tahu, bkn perkara y senang u melepaskan seseorg y kt sayang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih lya sbb ingt ayu n ank2... betul tue lya.. tak ade perkara yg kebetulan... semua dirancang oleh Allah... ape yg terjadi nie proses mematangkan diri.. doakan ayu setabah lya... jauh disudut hati ayu sebenarnya seronok nengok lya.. rmai org sekeliling sayang lya.. terutamanye suami lya.. walopun lya tak sihat.. tp inshAllah Allah akan beri ganjaran kpd org yg sabar... In Sha Allah.. kita insan istimewa lya... sbb tue Allah uji kita sebegini... tak semua orang akan lalui.. setiap orang diuji dgn pelbagai cara mengikut kemampuan kita kan...

      Delete
  9. Ya Allah...berat n besarnya dugaan akak...tabahkn diri n sabar demi anak2 yek akak...Allah bg ujian tu sbb dia tau akak mampu tanggung...InsyaAllah akn ada nikmat yg lagi besar tgh tggu akak n ank2 akn datang ni...org lain hnya leh bg opinion n nasihat je..akak yg tanggung dgn ank2...Allahumma yassir ala tuassir...Allah ala kulli hal...

    P/s:mak kndung akak tu keratong bape?mak mertua sy keratong5...:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyAllah.... terima kasih ya.. nasihat dan pandangan sedikit sebyak membantu sebenarnye...selain bergantung harap pada ketentuan Illahi... dgn dorongan ahli keluarga dan sahabat andai akak dpt semangat... lau akak sorang diri mahu jadi gila rasenye....

      keratong 5... same lah kita.. sekampung.... ntah2 mak akak kenal mak mertua izzah..

      Delete
  10. As salam ayu....
    Allah tidak akn menguji hambanya di luar kemampuan sseorang.....
    dalam sinar matahari tetiba Allah turunkn hujan.. datang pula ribut petir..akhirny btandang pula sang indah pelangi mewarnai .begitulh khidupan.
    ayu diantara yg terpilih, semoga dgn apa yg blaku akn mnambahkn lagi keinsafan,keimanan, dan ketabahan kita.Allah mahu mdengar hambanya mngadu,mndengar keluh kesah... dan smoga di suatu saat akn datang 'sejuta' kebaikan utk ayu & ank2..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih byk2.... In Sha Allah.. semoga Allah permudahkan segala urusan..

      Delete
  11. salam ayu.Terdiam seketika akak.Kuatkan semangat dan tabah ye.Akak juga adalah anak angkat sejak lahir usia sehari terus diberi pada org lain.Bila nak kahwin barulah dpt cari keluarga kandung(mereka menetap di Pahang).Mmg kekok sampai skrg ni.Ayu..akak juga pernah diuji sewaktu mengandung anak bongsu .Alhamdulillah akhirnya kami bersatu kembali dan
    kini kami bahagia.akak doakan kebahagian akan jadi milik ayu juga nnt samada dgn ex atau org baru.Kuatkan semangat ye dik.Allah sygkan kita sebab itu kita diuji.salam syg buat 2 puteri ayu tu ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tue kak... alhamdulilah akak bersatu kembali... semoga ayu capai kebahagian juga seperti akak... In Sha Allah.. amin..

      Delete
  12. Ya Allah..beratnye dugaan Ayu nih..tak tertanggung rasanya...
    mungkin dugaan Allah ini adalah jalan untuk kebaikan ayu pada masa akan datang..
    byk2 kan doa yer..minta pertolongan Allah...
    moga ayu lebih bahagia skrg bersama anak2 tersayang serta rakan yg menyayanyi ayu...sabar yer..dok menaip komen ni pun da rasa sebak jer...

    ReplyDelete

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !