Wednesday, March 6, 2013

DEMAM rindukah?



gambar beberapa hari yg lepas..
tak tahu nape punca dia demam..
Raisha Adlina ni mmg jenis yg jarang demam..
lau dia demam berjangkit.. mesti akan sekali dgn package batuk dengan selsema..
tapi termasuk kali nie dia dah 3 kali demam panas je..
tak selsema dan tak batuk..
aku pun cepat2 lah bg makan ubat...
ubat demam mmg senantiase stand by..
WAJIB ada kat rumah..
Alhamdulilah sehari je dia demam..


mula-mula dia demam mase sehari lepas ^ KEJADIAN ^
tapi waktu nie tak dan dah nak amik gmbo dia..
fikiran tgh runsing...
yg nie pun mmg tak batuk dan selsema..
bg makn ubat demam and ok semula..
tp suhu dia mmg naik waktu tue..
time nie aku bawak g klinik... sbb kebetulan plak abg aku amik aku kt Pasir Gudang tue.
nak bawak balik MUAR...
memandangkn stok ubat tertinggal kat umah..
aku pergilah klinik..
sbb aku pun demam jugak time tue..
before tue pun badan mmg dah tak sedap..
ditambah pulak cm tue..
akhirnya tewas jugak.. setelah beberapa hari aku menahan..



yg nie plak second time dia demam..
nak tahu tak?
siang tue lah PAPA dia datang yg bawak sekali ngan "BETINA" tue..
myb jugak dia terkejut dan myb jugak dia hampir lupa
dan myb jugak terlepas rindu dia kan..
budak ni dah tak pandai ckp.. so, kita tak tahu ape isi hati dia..
tapi tingkah laku tue sedikit sbyk mempertontonkan isi hatinya..
ABAH aku ckp mase mula-mula Raisha Adlina nampak PAPA dia..
mencicit-cicit lari masuk umah sambil nangis menjerit-jerit...
waktu tue Raisha tengah nengok atok dia kat luo.. tgh pasang atap dekat parking kete..
jadi ABAH aku lah nampak kejadian tue..
aku nie dekat dlm umah.. tak nampak..
tapi Raisha lari cari dan peluk aku sambil nangis..
aku pujuk Raisha lagi..
itu PAPA lah..
ex-suami terus je amik raisha dgn nangis-nangis tue bawak masuk kete..
rupenya umpan ngan jam ANGRY BIRD dia yg tertinggal kat kete..
so, diam lah Raisha tu..
cube lau jam tue tak de.. mesti tak nak ikut bapak dia sendiri kot..
hah.. tue baru bape bulan...
dia dah takut ngan bapak sendiri..
sebulan lebih je kot.. 

malam tue.. dlm kul 8 cm tue lah..
badan dia dah mula dedor...
dlm hati aku mmg dah agak dah...
aku pegang tapak tgn & kaki dia dah panas dah petang tue..
tp aku wat tak tahu lagi.. sbb kitorang nie mmg jenis panas dalam..
tapi makin lame 1 badan plak.. aku ape lagi..
malam tue cepat2 mandikan dia lagi..
bagi makn ubat..
tapi memandangkan kali nie dekat PAHANG.. aku lupe plak nk bwak ubat..
aku suh abg aku beli panadol yg syrup tue ngan cool fever..
untuk sementara.. mlm2 cm tu felda ade ke bukak klinik malam-malam..
even siang tue tak elok jugak baru lah bawak p klinik kan..
tapi kali nie punya demam mmg betul2 panas..
dah pukul 1 pg pun tak reda lagi... 
ciap merengek lagi..
suhu pun makin panas..
aku kejut lagi bg makan ubat...
bukak baju dia.. tuam kan badan + ketiak + leher ngan tuala sejuk.. bagi suhu turun..
baru lah ok sikit... 
tp pagi tue stil demam lagi..
bagi makn ubat lg baru ok sikit..



yg kali ketiga plak.. 
1 mlm tue.. sebelum tido selalunya dia akan nengok hp..
selalunya layan video..
sebelum nie aku penah buat entri kan yg pasal 
oklah, dia cari2 jugak.. tapi bila tak de tue dia akan bukak upin ipin
dan terus lah terleka sampai terlelap..
tetibe mcm mane ntah dia dia boleh terbuka file gambo..
file gambo tue sebenarnya file PRINT SCREEN..
aku ade jugak print screen msg2 yg agak penting dr ex-suami aku tue.... 
selalunya raisha jarang bukak file2 nie..
sbb dia akan bukak video je..


nengok lah.. *abaikan ayat2 tue*...
 kecik je kan gmbo bapak dia tu.. nampak plak "dlm hati"
 yg aku circle kan tu.... dia nangis2 suh call.
sbbnya seblum nie bila dia tekan pada nama tue akan automatik call
dulu lau papa dia kerja dia selalu call papa dia..
papa dia tahu lau numb mama call tapi senyap tak de suara.. itulah anak dia..
jadinya bila dia tekan2 tak boleh.. dia jadi marahlah.. and aku amik hp dan suh dia tido..
aku tak nak dia asyik ingt bapak dia je..
nak bg dia lupe kat bapak dia..
bukan sbb aku nk putuskan silaturahim..
tapi lau bapak dia dah tak reti nk jenguk anak.. cm mane..?
last jumpe new year ritu..
skang dah bulan bape?.. 3 oi..
tak rindu anak ke oi..

# dia pun bukan reti blog aku ni.. dia tue buta it.. lau dia tahu sure lah dia selalu sekodeng sini.. sure dia akan nangis bila bace asemua ni.. aku harap walau bukan sekarang... mudah2an nati dia kan bace jugak setiap ayat2 yg aku post disini... myb time tue aku dah tak ada ke.. anak2 aku yg suruh bace ke.. kan..!

 ok.. to be continued..
keesokan paginya..
sekali lagi dia rebah...
kaki ngan tapak tgn dah mula panas..
tetibe aku teringt kisah mlm tue dia merajuk mintak suh call bapak dia..
bukan mama tak nk call nak oi.. call sampai lebam pun bapak ko tak akan angkat punya..
numb mama ni numb puaka bg dia nak oi...
yg penting kita kena sabar... sabar dan sabar je..
biar lah ape yg dia nk buat kat mama cm ni..
biarlah dia nk seksa jiwa dan raga kita..
yg penting kita kena teruskan hidup...
ok.
aku ape lagi.. cepat2 lah bg ubat...
seperti ape yg aku ckp.. mmg dia tak batuk dan selsema...
cume badan panas je..
Alhamdulilah.. sehari je dah ok semula..
cume mlm tue dia merengek sikit lah..
nengok bibir pun kita dah tahu badan dia tak sedap..
merah semacam je kan..


Alhamdulilah si Alisha Aqeela ni tak penah demam...
mase tumbuh gigi pun tak demam..
6 batang dah gigi dia ..
itu pun mama tak perasan..
tahu2 asyik dok gigit org je..

# besar kemungkinan itu bukan lah demam biasa kan.. itu demam luar biasa..


9 comments :

  1. assalamualaikum
    singgah pagi rabu :)

    ReplyDelete
  2. huu... sayunye.. rindu anak2 lain caranya kan.. demam jerlah diorang..

    kesian...

    take care..

    ReplyDelete
  3. salam ayu.. tabah nya awak mengharungi semua ni. Kesian kan anak2...diorg tak tahu apa yg berlaku. Sedih bila ada jugak lelaki yg snggup ketepikan darah daging sendiri. Tak rindu ke pada anak sendiri?

    ReplyDelete
  4. Harap2 Raisha akan selalu sihat dan ceria bersama.. moga Ayu terus tabah dlm menghadapi semua ini... pelik dgn perangai lelaki kekadang, tak reti rindu dgn anak2 kan? tu lah mak akak sllu cakap sayang seorang Ibu dgn syg seorg Ayah mmg beza.. kasih ibu tiada bandingan.. mgkin sbb bukan ayah yg lahir kan...

    ReplyDelete
  5. semoga raisha cepat sembuh ye sayang..

    ayu ditag
    http://lobaksusue.blogspot.com/2013/03/segmen-saya-suka-makan.html

    ReplyDelete
  6. Raisha dah besar sikt dah dapat kasih ayah dia tu yg dia rindu boleh sampai demam-demam Ayu.
    Adik masih belum mengerti apa-apa lagi tak ada rasa kasih pun sebab tak dapat belaian sempurna.
    Walau apapun jagalah mereka Ayu... insya-allah akan ada yg baik menunggu di masa depan.

    ReplyDelete
  7. aduhh kesiann risha .. sedih akak baca
    harap anak2 akan mengerti kan dik ..
    insyaallah walau bagaimanapun mereka akhirnya nanti perlu tahu keadaan sebenarnya
    dan insyaallah ayah dia akan paham ..
    sedih akak baca dik ..
    adik memang kena kuat
    akak yg berjauhan dari suami nie punnn x dpt menahan bila berpisah
    inikan jika terpaksa menerima hakikat macam adik
    semoga adik kuat , akak doakan selalu .. insyaallahh

    ReplyDelete
  8. Ayu...sedihnya akk baca. Kesian sgt kat raisha. Rindu sampai demam². Take care yer sis. Hug and kiss utk budak berdua yg comel ni.

    ReplyDelete
  9. Lily yg baca ni pun sedih..Moga tabah ye Ayu...Moga Raisha sentiasa sihat & ceria selalu..

    ReplyDelete

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !