Thursday, September 26, 2013

Don't be Sad

Perkongsian oleh Dr Aidh al-qarni
(penulis buku La Takhzan- Don't be sad) di UPM baru-baru ni

 1.jangan bersedih...Allah tetap ada bsama kita. Spt Rasulullah saw memujuk abu bakr assidiq r.a ketika takut dikejar quraish.

2.solat lah kita ketika sedih..solat di awal waktu, jgn lengahkan solat! solat perkara pertama yg akan dihitung!

3.alquran..jalan menuju ke syurga...hari2 mesti baca quran...perempuan mesti ada tafsir bsama dlm henbeg supaya kita xpernah tinggalkan quran.

4.bzikir...dgn mengingati allah hati akan mjd tenang..zikirlah selalu seperti pokok..burung2..hidupan lain yg stiasa bzikir pd Allah.

5.sptmana islam memuliakan makam wanita itu...wanita spatutnya mjadi pendakwah...bukan berdakwah spt mberi ceramah...ttp bdakwah bmula dr rumah...mengajar anak2 bzikir...memasak dng bzikir...mendidik ahli keluarga mengamalkan islam...jadikan rumah itu rumahku syurgaku.

6.bersabarlah selalu...dlm alquran sebut pkataan sabar lbh dr 90 kali...sabar jalan kejayaan...

7.sheikh bkata beliau tlh mziarahi lebih 40 negara...di jerman, beliau bjumpa seorg wanita yg mengkaji bahawa islam adalah agama tbaik yg melindungi wanita...agama lain xdpt menandingi islam di dlm bab plindungan wanita..

8.pd 1 ketika beliau jatuh sakit di jerman...ade sorg dr pompuan mengubati beliau...sheikh btanya adakah wanita bahagia di sini? Dr itu bkata di kwsn ini...perempuan kebanyakannya mahu mati...mahu bunuh diri krn susah bahagia... Jadi bsyukurlah kita agama islam...jika xbahagia..kembali pd Allah.

9. Antara sbb2 kebahagiaan...adalah sedekah...sedekah menghalau kesedihan...

10...muhasabahlah diri...pandang ke langit...sungguh tinggi langit...tiada arkitek yg mampu membina langit...pandanglah kebesaran Allah bila dlm kesedihan...pandanglah seluruh kebesaran Allah...banyak org hebat2 n saintis peluk islam sbb memandang kebesaran Allah. Ada seorg perempuan kristian ada di india...dia mencari ketenangan dng pergi ke india dng memberi makanan kpd org miskin di india...bila di tya..knapa buat begini? Krn aku ingin menghalau kesedihan yg membelenggu diriku. kan untung klu engkau seorg muslim, kerna sia2 saja sadaqah engkau tanpa shahadah!

11.dunia ini tiada apa yg ada..janji Allah.muslim atau muslimah yg duduk dlm rumah yg ada serba sedikit keperluan lebih baik dr mereka yg kaya rumah besar tetapi xbahagia dan kembali pd Allah...semoga kita sama2 dapat bertemu di syurga...bsama org2 beriman n beramal soleh n semoga dpt bjumpa nabi muhammad saw...

12.apa yg kita bagi...kita akan dpt balik...what u give u get back...jng lah mencaci maki org...sbb bila kita caci maki org, kita akan mendapat cacian dan makian di kubur kelak...rugilah org yg membalas cacian kerna kita xpatut bawa cacian itu mjadi peneman kita dlm kubur!

13.skrg manusia mengagung2kan ciptaan manusia spt kehebatan klcc..sbnrnya jng pandang sebegitu...pandanglah betapa hebatnya akal ciptaan Allah yg mencetuskan ilham utk mmbina klcc itu...jdlah org yg beriman...engineer yg beriman...doktor yg beriman...

14.anak2 adalah amanah Allah...anak2 adalah harta...bukan spt kereta..rumah..dll.wanita bukanlah membesarkan anak2...tetapi wanita membesarkan lelaki2 yg hebat...pendakwah2...jd jagalah anak2 supaya mereka jd org hebat...jng biarkan anak terlalu manja dng maid...jng bg anak main game selalu...ajarlah anak tentang islam...tentang rasul...

- Ust Fakaruden

1 comment :

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !