Saturday, May 25, 2013

tetibe TEWAS !

salam 1 malaysia eberibadi...

yuhuuuu... lame betul tak keudara... lame betul tak hapdate belog.. apetah lagi nk belogwalking.. nak kemas kini pun mcm tak sempat.. draft gambar punyalah byk.. byk benda nak cerita.. tp bila penyakit EEMM tue datang tak leh nak buat ape da.. ditambah pula tak de modal nak buat ayat.. sbb difikiran nie tgh bercelaru.. lagipun bulan nie mcm agak kebizian.. nak rehatkan badan pun tak sempat.. calendar penuh xtvt.. xtvt ape pun aku tak tahulah... tp conteng sana sini kelendar tue.. hahaha..

ekceli abang aku baru je kawin last week.. tue yg mcm agak kebizian.. bizi lah sgt.. bukan ko tolong pun kan.. balik umah mak dah siap semua.. pastu balik muo pun antara paling awal.. bukannya ko yg sental periuk belanga.. bukannya ko yg kupas-kupas bawang.. hahaha... datang makan dan datang menyibuk pastu anak-anak ko tue buat kepoh rumah nenek dia.. sikit-sikit nangis.. tak lain tak bukan.. ALISHA AQEELA lah.. sapa lagi.. budak BIJAK tue..

nak up entry pasal wedding tue pun tak nyempat.. gambo tak resize tak edit tak pilih lagi.. argh... tak sempat.. masa tue sgt menyemburui aku lah nampaknya... nak letak bontot pun tak sempat... baru nak ngadap laptop je si kecik tue dah sibuk dok atas riba..  mama nak riba laptop.. bukan nak riba dia.. nak update kat opice pun tgh banyak kije.. biasalah hujung-hujung bulan nie.. kira gaji... plak tue sejak-sejak nie byk dpt tender... so, kena lah prepair pe yg patut... syukur Alhamdulilah.. semoga bos saya senantiasa dimurahkn rezki.. rezki bos rezki kami jugak..



ape motip gambar nie? hehe.. curik dr FB adik tiri.. 1st time jumpe adik beradik bekas bini muda abah aku... segak bergaya tak myABAH berkaca mata hitam.. hehehe... jgn pandang sebelah mata abah aku.. dan jgn ingt abah aku nie duduk felda tak tahu pape.. silap orang lah yg pernah menipu abah aku ni ha.. fikir-fikir.. sekali menipu terus terusan akan menipu kan.. phuiih lah CIDB sgt kat PUCHONG.. PUCHONG kat mane? dengan selambar menjawab kat CHERAS.. erk.. kena tengok peta lah..  tak payah jauh-jauh CIBD tue.. kat johor pun ada.. ish.. menipu lagi.. ingt aku nie BODOH sgt..  eh.. tetibe hot plak nie.. dah basi lah citer benda nie.. jgn dikenang lagi... ok lupakan.. adik tiri aku tue yg sebelah pegantin perempuan.. yg pegang aqeela tue... ntah mcm mane budak kecik sorang tue boleh sesat ke situ.. yang pegang bby tue mak mertua dia.. kiranya besan abah lah.. yg kecik depan pengantin tue anak dia (anak besan abah)


tak delah sebenarnya nak cerita nie.... back to tittle ya.. 19 MAY 2013.. sedang aku duduk disofa melayan kerenah AQEELA yg tak reti diam.. dan asyik meragam saja tue.. orang sibuk layan tetamu aku sibuk kepit anak je.. hehehe.. besan abah (yang pegang baby) datang menghampiri aku.. saja borak-borak kosong.. tanya pasal aqeela.. myb dr hari JUMAAT dia nak tegurkan.. cume tak sempat je..  dan tetibe satu soklan terkeluar dr mulut dia..  dan aku terdiam membisu tak tahu nak jawab ape...

"mana ayah dia?"

lama aku fikir dan lame jugak untuk mengeluarkan perkataan "tak da"
(mungkin aku belum cukup redha.. belum cukup terima Qada n Qadar.. harus dipertingkatkan lagi redha dan tawakal aku pada Allah.. myb jugak tak de sapa selama nie tanya soklan cm tue.. hehehe..)

"tak da? tak da tu kemana?"

aku diam lagi.. sebenarnya aku masih bertahan air mata.. dr mula dia tanya aku dah cover-cover.. dan sedaya upaya aku tahan.. 

"cerai"

setitik air mata aku dah keluar.. tp dpt bertahan lagi..

"cerai? ape puncanya? orang ke tiga ke?"
walhaulam.. gaduh kecik je.. sama-sama silap.. tup-tup baru 2 minggu cerai orang perempuan dah jawab phone dia..dan dengar citer nk kawin dah...

tetiba hujan lebat sekali.. tewas juga akhirnya.. ditambah pula mak cik tue peluk aku.. berbisik pada aku.. masyAllah.. mak mintak maap.. mak tak tahu.. redha ya.. mungkin jodoh tak panjang..Allah nak beri yg terbaik.. setiap ujian ada hikmahnya.. harap ditabahkn hati.. disabarkan hati.. redha.. terima Qada n Qadar Allah... terima ketentuan Allah.. percaya pada Allah.. dia pun nangis jugak...  makin sebak lah aku ni ha.. dah tak fikir keliling yg ramai orang tue.. aku dah cube bertahan. makin lebat hujannya.. lap lap air mata n hingus still deras meleleh..  myb lame dah orang tak tanya aku pasal benda nie.. dan myb aku anggap dia macam mak-mak yg amik berat pasal anak-anak kan.. kata-kata dia merupakan kata-kata yg membina semangat aku.. iya mungkin jugak dah lame aku tak nangis dibahu orang.. nak balik pun dia carik aku... bg kata nasihat dan semangat... 

terima kasih makcik beri semangat.... sedang orang sibuk bergembira.. dan pada asalnya aku pun mcm dah lupakan kisah silam aku ni ha.. aku bizikan diri.. cumanya.. bila kita kena bersabar dengan kerenah anak-anak yg masih kecil nie.. perlu dibesarkan dan byk ragamnya.. kadang-kadang emosi kita senang tewas.. iya.. masa wedding abg aku tue.. mcm biasalah AQEELA meragam bila tak serasi dgn tempat baru.. sedang aku bertahan sabar dr hari JUMAAT.. Alhamdulilah aku masih mampu bertahan... dibantu juga sanak saudara tolong pegang AQEELA bila aku nak mandi, makan, dan solat.. tetapi semua dlm keadaan yg huru hara.. kelam kabut..  sampai naik lenguh tangan aku nie ha.. kepit anak je.. baru nie hilang lenguh sakit-sakit.. tetiba hari AHAD ditanya soklan cenggitu aku jadi tewas jugak akhirnya..

takpelah ayu.. bukan dibahu orang tmpat kita bergantung.. tapi disetiap sujud kita, disetiap doa kita.. nangislah sepuas-puasnya.. mengadu pada yg maha ESA.. mudah-mudahan hati semakin tenang..


semoga aku senantiasa dipinjamkan kekuatan oleh Allah..

3 comments :

  1. salam ayu..
    lya baca satu persatu ayat ayu ni.. tp lya xtau nak komen ape.. sbb lya tahu apa y ayu alami ni begitu berat.. n sedikit sebanyak lya faham perasaan ayu.. apa y blh lya katakan, cuma terus mncari kekuatan diri... dekatkan diri dgn allah swt..in shaa allah.. suatu hari nanti ayu takkan menangis lg. klo mnangis pon.. ayu akan mnangis gembira...

    ReplyDelete
  2. Hai ayu.. selamat berhujung minggu..

    Allah.. akak pun sama mengalir airmata ni, taktau la kalau bdepan dgn ayu sndiri bgaiman..harus mencurah jugak airmata..

    Sabar ye ayu.. in sha ALLA, selagi kita mengingati DIA, pasti DIA sentiassa membntu..tcare..

    ReplyDelete
  3. Sebak baca n3 ni..sabar ye sis...InsyaAllah perancangan Allah lebih baik..amin! :)

    ReplyDelete

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !