Tuesday, April 16, 2013

Murahkan lah rezki MAJIKAN saya !

ok.. kan ritu ada ckp nak sambung cerita part 2..

ok...
sekarang aku dah percaya.. janji ALLAH itu pasti dan datang tepat pada masanya..
pertolongan Allah itu pasti dtg bila kita terima Qada n Qadar
iya.. bila kita sabar dan redha dgn ketentuan-Nya.. 
Alhamdulilah sedikit demi sedikit Allah pasti tunjuk jalan..
Allah nak kita minta bantuan dr-Nya
memg betul.. usaha tetap usaha.. tapi rezki itu akan datang dgn keizinan-Nya kan..
segala urusan dipermudahkan..
Alhamdulilah.. syukur 
bila renung kembali..

masalah kerja..
 rata-rata rakan2 yg msg and beritahu ada kerja disini disana..
walhal aku hanya duduk dirumah saja..
ada jugak lah bila keluar g pekan tue.. mata tumpu kat kedai-kedai cari JAWATAN KOSONG..
tp bila dapat majoriti semua shift.. jadik susahlah bila ada ank kecil untuk terima tawaran tue..
mane nak cari BS yg sanggup jage hingga malam kan..

begitu juga masalah rumah... 
niat hati memang nak lelong shaja..
tapi Allah datang kan aku insan-insan yg prihatin terhadap aku..
mereka menasihatkan harap jgn dilelong.. 
takut harga terlampau murah and nati kita bertambah hutang and banyak kos tersembunyi nati.
untuk jangka masa panjang.. 
lg pun aku muda lagi.. susah jika nama bankrup !
terima kasih kalian sbb menasihatkan aku untuk bertindak dgn betul..

and aku mcm tak percaya bila aku dlm diam pandai berdikari sendiri..
walhal sebelum ni.. apa sahaja yg ada urusan dgn org lain pasti tunggu encik suami..
aku jenis yg takut n malu. even dlm tepun sekalipun..
bila dah kena marah ngan encik asben and bila dah terlampau darurat sgt baru aku berani..
ingt lagi dulu.. bila astro kena potong.. 
aku sanggup tak tengok tv sbb tunggu encik asben yg call customer service..
begitu juga bila gas habis..
aku sanggup berlapar tak nak call orang jual gas.. sbb takut..
hahaha.. bila kenang balik memg klako..
aku nie terlampau manja kot..
huhuhu...
walhal zaman anak-anak dara dulu aku nie orgnya kental jugak..
semua buat sendri..
tp ntah bila kawin manja lebih..
tapi Alhamdulilah..secara tiba-tiba aku nie jadi gagah perkasa..
ceh ayat..
hahaha.. idak lah gagah perkasa.. tapi aku jadi berani 
tepun lawyer untuk selesaikan masalah mahkamah ritu sendiri..
tepun pihak bank untuk setelkan masalah rumah..
tepun pihak peguam yg berkaitan rumah..
tepun orang yg berminat nak beli rumah..  
tepun majikan aku masa mula-mula mintak kerja ritu..
berulang-ulang kali pun dah tak ada segan silu dah
wat ape nak malu nok..
dlm tepun je kok..
bukan dia nampak muka kita..
hahahahaha...
good job ayu..
thanks to ALLAH sbb beri kekuatan untuk aku..
Alhamdulilah..

okeh.. dah lari topik dah.


Hari ISNIN 8 April 2013


1st day kije kat Safe Force (M) Sdn Bhd.. masuk kije pukul 9 and balik kul 5.. tapi bos baik hati kul 4 dah boleh balik... memandangkn 2 week ago bos baru balik umrah.. so, byk doc yg pending.. aku buat lah mane2 yang aku tahu.. belajar sedikit demi sedikit selok belok kerja disitu.. actually aku memg tak pernah bekerja sebagai admin.. tapi aku memg jenis suka belajar and kaji setiap doc.. lagi2 bab-bab mengira gaji pekerja... aku memg teringin bekerja sebegini.. nak cari pengalaman.. and tak sangka akhirnya dapat jugak.. walopun company kecik.. tapi tak pelah.. at least kita belajar dr bawah kan.. if ada peluang yg lebih baik kita boleh cuba.. tapi aku rasa kije kat sini sampai tua pun tak pe kot.. sbb bos sgt lah baik hati.. sgt menjaga kebajikan pekerja yg macam aku nie.. and sedia maklum.. bos saya orang kuat UMNO.. hehehe... tak da kait mengait okeh..



UMNO = BN

and ada lagi 1 perkara.. dia suruh bawak anak-anak p opice.. actually opice aku tue deret2 kedai je.. depan dia buat opice.. belakang tue wat mcm rumah.. complete mcm rumah.. ada bilik.. ada dapur.. ada ruang makan.. ada ruang rehat.. semua ada.. pada awalnya aku mmg tak nak bawak.. sbb aku kenal ank-anak aku.. lau Raisha tu myb boleh bwak diri. sbb dia dah besar... tapi lau Aqeela ni susah sikit.. even dekat rumah pun senantiasa nk berkepit.. so, cm ne nak buat kerja kan.. bila aku tak nak bawak anak-anak.. aku yg kena marah semula.. dia ckp duit RM400 awak anta anak awk g nursery tue cukup untuk beli susu dan pampers sebulan kan.. kan membazir bg kat pengasuh?.. nape tak nak bawak anak bila ada tmpat yg selesa cm ni.. kije pun bukan byk sgt.. time nak gaji je lah kije byk sikit.. terdiam aku.. dia siap cerita keadaan dia dulu.. mak bpk dia g noreh bawak diorang adik beradik.. buai ikat kat pokok getah.. ular sawa lalu dekat adik dia yg tido kat buai..  terkedu aku seketika...pastu aku ckp lah.. ok.. esok saya try bawak tengok cm mana..


SELASA  9 April 2013


Raisha 1st day nk ikut mama work..
nampak semakin besar bila bawak beg cm tu..
nati tup-tup je dah sekolah tadika plak..
hehehe..




Alisha Aqeela muka ngantok


Hari ni aku try bawak anak-anak.. cm aku ckp.. yg Raisha tu senang lah.. dah besar.. boleh main sendiri.. tapi kalau Aqeela senantiasa berkepit.. tak nak duduk sendiri.. nak mama jugak yg pegang.. tp anak-anak aku diberi layanan yg sgt istimewa.. untung nak.. ramai yg masih sayang korang.. takpelah nak.. hilang 1 dapat 9 orang yg baik hati.. memandangkan diorang dah ada cucu, so tak kekok diorang layan anak-anak aku.. and tak berkira langsung.. walhal baru kenal.. and tak pernah kenal pun sebelum ni.. baik hatinya mcm bersedara pula.. kalah sedara nok.. mcm dah kenal lama.. actually anak-anak diorang mmg lepak2 situ.. jadik lau aku byk kije diorang lah main ngan raisha bila dah balik sekolah tu..layan pergi beli jajan.. layan pergi beli mainan.. tak kisah lah nak..
janji korang hepi.. mama senantiasa doakan yg terbaik buat anak-anak mama..

memandangkan mereka tahu status aku ni Janda a.k.a Single Mother.. and cara kerja diorang pun tak nak ada perbezaan mcm orang asing.. dia nk biar bekerja sebagai ahli keluarga.. tak mahu ada jurang antara pekerja dan majikan.. yeah.. saya suka bos sebegini..  pada mulanya memang agak malu dan kekok.. tapi aku yakin.. lama kelamaan pasti ok.. 

rini aku tak boleh buat byk kije.. sbb Alisha nangis je.. pukul 3 setengah dah balik..


Rabu 10 April 2013 


opice BIG BOSS a.k.a KAPTEN
jgn main-main.. KAPTEN saya tegas.. tapi baik hati.. 

aku dah decide ngan bos.. aku nak bawak Raisha Adlina je pergi kerja.. Alisha Aqeela nak tinggal.. anto nursery.. walopun kena marah sekejap tak apelah.. drpada aku dtg opice tak boleh buat kerja pun mcm mana kan.. ini bukan opice bapak aku.. ni opice majikan aku.. tapi aku bgtahu lah elok-elok.. untuk sementara waktu saja.. dlm 2 3 bulan je.. nati dia dah pandai main sendiri.. aku bawaklh g opice.. tp diorang kecian sbb Alisha nyusu badan.. yeah.. puas dah aku ajo susu lain.. macm2 susu dah bg.. macm2 puting dah cuba... susu perahan pun still tk nk.. yg dia nk minum air kosong je.. sbb tue lah bos aku marah bila aku nk tinggal nursery.. tacing sekejap bila ada orang caring kat anak-anak kita kan.. prihatin... tapi mane lah bapak diorang ketika begini... tak ada khabar berita.. apetah lg tanya khabar anak-anak.. takpelah nak.. kita doakan papa senantiasa bawah lindungan Allah ya.. bila kita sayang seseorang.. kita kena lah doakan dia kan..

aku bersyukur lah sgt sbb didatangkan orang-orang yg baik hati.. kadang-kadang sebak bila Allah tolong kita.. terharu.. pasti gugur jugak air mata ni.. dlm tak sedar Allah dah bantu kita.. Allah dah makbulkan doa kita.. syukur Alhamdulilah.. walo bukan semua doa kita dimakbulkan.. sungguh rasa kerdil disisi Allah.. tapi aku yakin Allah senantiasa ada dekat dgn aku.. aku seolah-olah diberi kekuatan baru.. kadang terfikir.. layak ke kita menerima bantuan Allah nie.. walhal masih banyk lagi dosa-dosa kita yg entah diampunkan atau tidak kan.. ntah solat kita diterima atau tidak.. tapi aku bersyukur sgt-sgt.. semua ni tak akan terjadi jika tidak diberi keizinan olehNya kan.. aku menulis sebegini bukan lah aku nak bangga diri.. bukan aku nk cakp aku ni hebat.. bukan nak ckp aku ni perfect.. bukan nk ckp aku nie bertuah.. tapi aku nak jadikan ihtibar dan tauladan.. kelak 1 hari nati.. jika aku jatuh semula.. aku ada semangat untuk bangun semula.. hidup ini bagaikan roda.. sekelip mata kita boleh jatuh.. sekelip mata kita boleh bahagia.. yg penting kita kena senantiasa bersyukur.. ia.. jadikan perkara semalam sebagai tauladan agar kita menjadi insan yg lebih cemerlang.. pandanglah kebelakang untuk dijadikan tauladan untuk kita bangkit bina hidup baru..
aku yakin semua ni adalah perancangan Allah..
setiap kejadian pasti ada HIKMAH nya..

ok.. dah merapu semula..

to be continued semula..

bos suruh buat penyata tunggakan.. mula-mula aku tak tahu pun ape benda alah tue.. tak pernah dengar and tak pernah buat pun.. masa tue bos nak g muo.. dia tinggalkan aku terkontang-kanting begitu. yg dia pesan hanyalah senarai pekerja dan harga kenaikan sahaja... yeah.. aku sedaya upaya belajar.. aku nengok contoh-contoh penyata yg lepas-lepas.. waktu lunch bos balik.. waktu tue aku baru nk solat.. keluar toilet dia tegur.. ayu dah siapkan eh penyata tue.. pandai plak ko buat.. (ehem.. ! tetibe kembang semangkuk) hehehe.. pastu aku tanya semula.. ntah kak.. cube cek semula.. takut salah.. lepas aku solat dia cakp.. ayu betul lah ni.. (hehehehe) bukan nk bangga.. tapi aku nak buktikan yg dia amik aku bukn lah sia-sia..walopun dah 3 tahun tinggal zaman bekerja.. and zero bab admin nie.. aku tahu dia amik aku sbb kecian.. tapi aku yakin.. hati dia tulus ikhlas membantu aku.. and aku amik peluang nie buktikan yg terbaik.. sbb baru beberapa hari bekerja nok.. dia dah percaya kt aku and tinggalkan aku kat opis sorang-sorang ditemani anak ! 

mulai rini aku kije halfday je.. tapi gaji full.. balik kul 230 ptg.. hah ko.. dah mcm ni pun tak untung lagi ke.. bertuah badan.. pagi cepat2 buat kije.. petng leh balik cepat.. hahha... tq bos.. diorang cian kan alisha yg nyusu badan tue... so.. bg aku balik awal.. aku tak mintak pun.. tapi lau mcm aku buat lmbt2 balik.. mesti dia akan ckp berkali-kali.. kemas dah ayu.. g amik anak.. selagi aku tak kemas.. selagi tue mulutnya bunyi suruh kemas.. ya Allah.. aku sgt tak sangka boleh kenal bos sebgini rupa.. seblum nie aku cuma nak kerja and dapat gaji je.. tapi Allah beri yg lebih baik untuk aku.. thanks Allah.. syukur Alhamdulilah..

semoga selepas ini segala urusan berjalan dgn lancar.. In Sha Allah.. amin..


Gelagat DIA






KHAMIS 11 April 2014

Hari ni datang opice buat kerja macam biasalah.. and aku nak cakap.. 1 dlm sejuta nak jumpa bos mcm nie.. setiap hari sediakan makan untuk aku n Raisha.. tak cukup itu.. duit jajan Raisha tiap-tiap hari dia bagi.. mewah betul.. syukur Alhamdulilah.. (untung kedai RM2 kat bwah tue sejak Raisha ikut mama g opice..) hahahaaa.. turun bawah mesti beli mainan.. ok.. selalunya lau kita kerja duit makin lame makin berkurang kan.. mane nak bayar duit minyak.. mane nak bayar duit makan.. sebelum kerja duit kat tgn tinggal dlm RM150.00.. balance duit BRIM.. masa mula-mula kerja dah set dlm kepala otak.. ooo mayb tak cukup untuk sampai sebulan.. nak beli susu Raisha lagi.. takpelah.. nati keluarkan duit ASB atau pinjam duit abg.. bila dah gaji nati bayar lah semula kan.. tapi siapa sangka.. perancangan Allah itu kan indah.. dia turunkan insan yg hatinya mulia.. pemurah.. baik hati.. dia bg lg duit poket untuk aku and Raisha..  bukan RM10.. tapi RM100.. byk nilai itu bg orang yg mcm aku ni ha.. masa jadi suri rumah pun tak pernah dpt duit cm ni nok.. dpt pegang duit je.. hujung bulan dia amik balik.. huhuhu.. takpelah syukur.. dpat jugak simpankan duit org.. huhuhu...

kadang-kadang aku nie naik segan tau tak.. naik malu asyik dihulur duit saja.. bila ditolak aku yg kena marah.. semoga kalian suami isteri senantiasa dimurahkan rezki.. dipanjangkan umur serta senantiasa dibwah lindungan n rahmatMu ya Allah.. 

aku tahu nape dia begitu ikhlas menolong aku... bos aku dahulunya pernah menjadi ibu tunggal juga.. sbb tue dia paham n tahu mcm mane situasi aku sekarang ni.. keadaan dia lebih teruk.. semasa suaminya meninggal dia masih mengandung 6 bulan.. tapi perancangan Allah baik kan.. dia bangkit dan bangun serta Alhamdulilah dapat suami yg penyayang serta bertanggungjawab.. bahagia je nengok diorang suami isteri...

aku harap aku pun akan kecapi kebahagian yg hakiki sebegitu.... walo bukan didunia.. aku berharap di akhirat sana.. sbb diakhirat itulah yg kekal abadi.. biarlah kita bersusah-susah dahulu.. biarlah ape orang nak kata.. yang penting jgn sampai Allah yg benci kita.. manusia yg benci tak mengapa.. Allah lebih mengetahui segala-galanya.. skang jugak aku dah paham.. kenapa kita tak perlu mencari kebenaran jika kita benar.. iya.. 1 hari nati... pasti Allah yg menunjukn kebenaran.. skang aku dah percaya.. dlm beberapa hari yg lepas.. aku baru cerita dgn jiran lama aku.. aku cerita sbb tak nak dia kecik hati.. sbb aku keluar dr rumah tue tak jumpe pun diorang.. nak cerita waktu dlm edah.. takut dia rujuk semula.. tapi hampa.. so, aku dah redha.. jadik aku ceritalah keadaan aku.. thanks kak bg kata semangat.. and tolong ape yg patut.. dia pun terkejut.. and bertanya semula kepada aku.. SBB orang ke3 ke ayu?.. aku terkedu.. pasti ada sbb kenapa dia ckp mcm tue.. aku jawab semula... ntah lah kak.. walhaulam.. kata KAWAN aje.. tapi dah bawak kehulur kehilir.. walhal baru je bercerai.. bukan bertahun pun.. nak tahu kenapa jiran aku ckp gitu?.. pasti lah dia nampak.. kalau dia tak nampak dia tak ckp begitu.. iya.. dia nampak X-asben aku bawak balik pompuan tue.. myb untuk tolong kemas-kemas barang.. sbb mase tu jiran aku ckp sebelum ejal pindah.. jiran aku nk ckp dgn aku jadi serba salah.. so, dia diam aje.. kan.. dari situ Allah dah beri "klu" kan.. tak pelah.. jika itu yg buat dia bahagia.. teruskan lah.. aku akan senantiasa doakan kebahagiaan dia..

EVEN NAK SURUH ORANG KEMAS BARANG MCM DIA HIDUP SEBATANG KARA.. PADAHAL FAMILY DIA MELAMBAK DUDUK JOHOR.. SORANG JE KOT YG LUAR DAERAH.. MCM DAH TAK ADA FAMILY NAK MINTAK TOLONG BETINA KEMASKAN UMAH TU.. BARANG-BARANG AKU TAK RETI NK HANTAR SEMULA.. 

tak cukup itu.. anak buah kije sementara kat MCD.. terkantoi plak beli ice cream makn dekat MCD.. oh nampak suwit..
harap berkekalan lah.. dia beronok-ronok dgn betina.. walhal anak-anak langsung tak tanya khabar.. itukah yg dinamakan sayang...?. itukah yg dinamakn PAPA..? tepuk dada tanya IMAN.. 

so, skang tk perlu nk dijelskn... Allah dah tolong jelaskn kpd keadaan sekeliling...

OK FULLSTOP..

ah.. tetibe aku jadik hot plak nie.. astagfirullah...  astagfirullah... astagfirullah...

Ya Allah andai dia masih jodoh ku.. kau dekatkan lah hatiku dgn hatinya..
andai
dia bukan jodohku.. kau jauhkan lah hatiku dgn hatinya..
kau lupakanlah dia dr ingatan aku..
serta
berikanlah jodoh yg terbaik untuk aku..
yg pasti
yg boleh membimbing aku ke Syurga mu Ya Allah..
amin.. amin ya rabb..





meriah kan sebahagian makanan-makanan yg disediakan..
actually bila akak dia balik umah dia.. meriah lah lauk pauk akak dia tolong masak untuk kitorang..
sedap..
macam-macam menu.. 
boleh gemuk kije kalau cm ni.. hari-hari makn sedap..
kalau tak nak makan.. kena pakse makan plak tue..



JUMAAT 12 April 2013

memandangkan rini hari Jumaat.. lg lah balik awal.. 130 ptg dah balik.. sabtu ahad cuti.. mcm tak layak plak nak terima gaji byk.. tapi kije cm siput.. pepun syukur Alhamdulilah..
tak cukup itu.. bos belikan lagi baju untuk anak-anak aku.. untung lah nak.. dpt nenek n atok baru yg baik hati.. dah lah Isnin dia paksa aku cuti untuk pergi ke RHB bank kat Permas Jaya tue.. untuk setelkan pasal rumah... and kalau boleh carik pembeli.. biar nama tak bankrup.. siap bg duit tol n minyak.. beserta duit jajan.. aku dah ckp.. ingt kerja makin susut duit sbb nak bayar duit minyak n duit makan.... tapi Alhamdulilah.. bertambah rezkinya.. makin tak luak-luak plak duit ni.. siapa sangka kan.. rezki itu dtg dr Allah.. tq Allah.. memang 1 dlm sejuta lah nak jumpe orang mcm nie.. In Shaa Allah akan aku beri khidmat kerja yg sebaik-baiknya..

8 comments :

  1. ALHAMDULILLAH AYU..
    MCM2 prsaan lya baca ni.. syukur ayu, tuhan selalu bersama kt.. bertuah krn dikurniakan majikan sebaik tu. btul la kata ayu, 1 dlm sejuta...

    lya doakan supaya suatu hari nanti ayu akan kembali mgecapi kbahagian y bkn hnya d dunia tp hingga ke akhirat.. pasti ada y lebih baik dariNya.

    sbnarnya smpai skarang lya x dpt bygkan.. lya dpt rasakan hati ayu y bkecai , tp lya x dpt bygkan mcmana u mcari kekuatan u trus hidup.. maybe lya tabah utk hadapi dugaan ditimpa kesakitan.. tp lya mungkin x tabah jk mghadapi kehilangan.. ayu tabah dgn cara ayu....

    smoga ank2 ayu juga mbesar dgn baik serta bjaya d dunia n akhirat. in shaa allah, suatu har nanti anak2 ni dpt mberikan kgembiraan & mghilangkan kelukaan y pnh hadir dlm hidup ayu... teruskan bsemangat mneruskan hidup..

    adakalanya bila tjadinya sesuatu tak diduga dlm kehidupan sehingga mbuatkan kt tjatuh.. tp sbnarnya ianya hanya tanda satu pmulaan kebangkitan dlm khidupan..

    ReplyDelete
  2. Allahuakhbar... indahnya janji Allah.. balasan utk org yg sabar dn tabah.. alhamdulillah syukur.. mmg untung sgt jumpa majikan mm tu ayu.. moga mereka terus dimurahkan rezki.. amin...

    ReplyDelete
  3. Banyak kan sabar ye Ayu..Allah akan menolong hamba2 nya yg betul2 memerlukan pertolongan nya.. itu lah Allah hadir kan bos Ayu yg baik dlm hidup Ayu..
    InsyaAllah ramai yg menyayangi anak2 ayu..
    moga majikan Ayu terus dimurahkan rezeki...:)

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...
    tersenyum akak membaca entri ayu.
    panjang. jenuh akak scroll down mouse ni hehhee..

    Allah tarik seorang dr insan yang aytu sayang, namun Allah berikan insan-insan yang menyayangi Ayu, bukankah itu lebih nikmat?

    akak bangga kerana Ayu berani bangkit dr kekalahan. akak tidak pasti, adakah akak sekuat ayu. namun . ayu mungkin bole jadi salah seorang dr sumber inspirasi akak.

    >> akak di besarkan oleh emak, emak akak juga seorang single mother. bangkit dari kekalahan, gigih besarkan anak-anak. Alhamdulillah, dulu orang kate, kami makan pasir jika mak bela sorang-sorang kami ni. tapi ternyata, akak kini gemok sebab makan nasi yang cukup. Bukan mudah nak jadi single Mother, tak tak susah jika terus berusaha dan jangan lupa padaNya, Dia berhak memberi, berhak juga mengambilnya kembali. semoga ayu bertemu insan yang benar2 mencintai ayu. menyayangi anak-anak ayu. Orang yang baik, pasti bertemu dengan Insan yang baik. Itu janji Allah dik....

    ReplyDelete
  5. bersyukurlah dengan nikmatNya.... kadanga2 kita yang tak perasan.. akak dari jauh hanya mampu berdoa agar kehidupan ayu sekeluarga akan bertambah berbahagia ...

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah..ramai yg masih berhati muliakan...mesti seronok dapat keje kat sana..boleh tgk anak depan mata..bos baik..kawan ofis pun semua baik..bila tgk awak gembira..sy pun gembira.. =)

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah...di pertemukan dgn majikan yg sgt baik hati. Rezeki ayu. Setiap yg berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya kan. Smoga bahagia milik ayu juga satu hari nanti.

    ReplyDelete

salam 1 Malaysia ! sila tinggalkan comment yg positif dan tidak menyinggung perasaan saya ! Maaf jika ada kalanya saya tak dapat nak reply tapi saya akan sedaya upaya berkunjung blog anda ! Hepi Blogwalking Fren !